تازه سرليکونه
د (چاڼ سوي مضامين) نورې ليکنې
تازه سرليکونه
بېلابېلې ليکنې
په اسلام کي د موسیقي د آلاتو حرمت
 
  January 14, 2016
  0
لیکنه: مولوي اختر محمد"جهيد"

 
 

په اسلام کي د ساز او سروز د شیانو خرڅول حرام دي: 
 

 په اسلامي قانون کي د ایوه عامه او مضبوطه قاعده ده، هغه څه چي په اسلام کي منصوصاً حرام وي، د هغو خرڅول او رانیول او ورڅخه ګټه اخيستل هم حرام دي. د همدغي ټولنیزي قاعدې په اساس د ساز او سرود ټول وسائل حرام دي؛ ځکه ساز او سرود د اسلام له روح سره د دوو علتونو پر اساس ټکر کوي:

 

 

لومړی: ساز او سرود اسلامي ټولنه د الله جل جلاله له ذکر او عبادت څخه غافله کوي.

 

 
دوهم: د اسلامي ټولني وګړي له هر ډول علمي، ثقافتي او اقتصادي پر مختګ څخه شا ته کوي.

 

 
د همدغو فاسدو علتونو په نظر کي نیولو سره الله جل جلاله د ساز او سرود  په هکله فرمایلي دي:

 

 
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ. (سورة لقمان ۶- آیت).

 

  ژباړه: او له خلکو څخه ځیني هغه څوک دي، چي له حق څخه اړوونکي او عبثي خبري د دې لپاره  رانيسي، چي په ناپوهۍ سره خلک د الله جل جلاله له لاري څخه واړوي او د الله تعالی ایاتونه په ټوکو او مسخرو سره ونیسي؛ دغو کسانو لره سپکوونکی عذاب دی.

 

  نبي عليه السلام د ساز او سرود د سامان آلاتو په هکله فرمایلي دي:

 

 

عن أبي أمامة، عن النبي صلی الله عليه وسلم قال: "لا يحل بيع المغنيات ولا شراؤهن، وأكل أثمانهن حرام، وفيهن أنزل الله عز وجل عَلَيّ:

 

 
{ وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ } (تفسیر ابن کثیر ج۳ ص۴۴۲).

 

 
ژباړه : له ابو امامه څخه او هغه له نبي کریم عليه السلام څخه روایت کړی دی، چي فرمایلي يې دي: د ساز کوونکو، سندرو ویونکو او نڅاګرو ښځو خرڅول او رانیول روا نه دي او د دې لاري څخه د ګټل سوو پیسو خوړل حرام دي او په همدې اړه الله جل جلاله پورتنی ایت پر ما نازل کړی دی. 

 

  دغه راز په یو بل حدیث شريف کي راغلي دي:

 

 
عن ابي هريرة رضی الله عنه أن رسول الله صلی الله عليه وسلم نهی عن ثمن الکلب و کسب المزمار. تفسیر سراج المنیر( ج ۲ ص ۱۸۱ ).

 

 
ژباړه : له ابو هریره څخه روایت دی، چي رسول الله  د سپي له قیمت اخیستلو او د ساز او سرود له زده کولو او کسب په توګه له استعمال څخه ممانعت کړی دی.

 

 
په دې هکله نور هم ډېر احادیث راغلي دي؛ چي هغه ټول د مخکني آیت تفسیر واقع کېږي.
 

د ټولو خلاصه او مطلب دا دی، چي ساز او سرود او د هغه کسب کول او له دغي لاري څخه د پیسو ګټل حرام دي او د ساز او سرود ټول سامان آلات لکه ډول او سورنا جوړول او د هغوی خرڅول او رانیول حرام دي. نه یوازي دا چي د ساز او سرود د سامان جوړول، اخیستل او خرڅول  د فرد لپاره حرام دي، بلکي د حکومت لپاره هم د دغو شیانو ترویج حرام دی.

 

 
د اسلامي حکومت واکمنان دا وظيفه لري، چي د ساز او سرود ټول مرکزونه ونړوي او پر ځای يې د اسلامي امت د بچیانو لپاره د اسلامي، اخلاقي، تهذيبي او تمدني زده کړي مرکزونه جوړ کړي او هغه معاش چي ډمانو یا سندر غاړو ته ورکوي او یا يې رقاصو او نڅاګرو ښځو ته ورکوي، د ښووني او روزني استاذانو ته ورکړي. 

 

 
سازنده ګانو او ډمانو ته د هغوی د ژوند د اړتیاوو پوره کولو لپاره یو داسي متبادل شغل او دنده ور وسپاري، چي له یوې خوا د هغوی د ژوند ستونزي اواري کړي اوله بلي خوا هغوی د اسلامي امت د ګمراه کولو له ستري ګناه څخه خلاصون پیدا کړي؛ پر خپلو تېرو ګناهونو پښېمانه سي او هم د پتمن ژوند او اسلامي شخصیت خاوندان سي.

 

 
 هغه سوداګر، چي تر اوسه يې د ساز او سرود په سامان آلاتو خپله پانګه بنده کړې وي، د هغه پر ځای دي د داسي حلالو شیانو په راکړه ورکړه کي خپله سرمایه ولګوي، چي هم ټولني ته ګټور وي او هم دی د هغه په تجارت سره الله جل جلاله او اسلامي قانون ته مجرم او مسئول نه وي؛ ځکه چي د ساز او سرود د سامان آلاتو اخیستل او خرڅول په اسلامي ټولنه کي د فسق او فساد خپرول دي.
 
 
------------------------------------------
 
مأخذ: تعليم الاسلام مجله ۱۵ ګڼه
 

سرته