تازه ترين
مقالات بیشتر از (مطالب گلچین)
عناوين تازه ترين
برنامه هاى مختلف
ذکر خداوند(جل جلا له)آرامش روحي است
  تعليم الاسلام
  October 10, 2017
   0

نویسنده: انیسه«غزنوی»

ــــــــــــــــــ

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا*وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا.[سورة الاحزاب41 – 42]

ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد خدا را بسيارياد كنيد ، و صبح و شام او را به پاكى بستاييد.

 

تسبیح و ذکر الله تعالی توشهٔ بزرگ روحی است که نفس را روی فهم معانی تقوی، پشیمانی از گناهان، نیکویی با همه کس و توکل بر خداوندجل جلاله تربیه می کند و مؤمن را برای ادامه زندگی سعادتمند و صالح ، در بین جمیعت مسلمین آماده گردانیده ونیرومندی می بخشد.

 

بندهٔ ذاکر وقتی زبان به ذکر خدواندجل جلاله می آورد، در هالهٔ از نور می ایستد، نوری که از انوار جهان نورانی آسمانی منبع می گیرد و از فرشتگان خداوندجل جلاله احاطه گردیده است، فرشتگان که حرکات زبان او را لحظه به لحظه تعقیب می کند. زمانی که نام خدا را بر زبان می آورد، ذکر می کند، تسبیح و تهلیل می گوید، کتاب الله را تلاوت می کند و یا بر رسول الله صلی الله علیه وسلم درود می فرستد، فرشته گان او را میان خود قرار میدهند.

 

ذکر الله بنده را نیروی امیدواری میدهد و خوفی معنوي در ضمیر انسان ایجاد می کند تا سبب بوجود آمدن قوت روحی برای قلب و استحکام ایمان عمیق برای انسان گردد.

ذکر الله نوری است که قلب را سرشار از فیوضات ربانی گردانیده و احیای ارتباط با خدواندجل جلاله و تحدید این ارتباط است. در حدیثی روایت است که: «انا مع عبدی ما ذکرنی»[مسنداحمد] ترجمه: من همرای بندهٔ خود هستم تا زمانیکه او مرا یاد(ذکر) میکند.

 

شخصی از سلمان فارسی رضی الله عنه پرسید: بزرگترین عمل کدام است؟

سلمان فارسی رضی الله عنه گفت: آیا قرآن را تلاوت نکرده ای؟ در قرآن است که «ولذكرالله اكبر» ترجمه: ذکر خداوندجل جلاله بهتر و بزرگتر از هرعمل است.

 

حضرت ابو هریرة رضی الله عنه ميفرمايد: در مکانی که ذکر و تسبیح الله جل جلاله میشود در آن مکان در دیدهٔ باشندگان آسمان(فرشته ها) همچو ستارهٔ درخشان می درخشد و همچنان الله جل جلاله بر بندگان ذاکرین خویش در میان مجلس فرشتگان فخر می کند.

 

پس چه جای وچه مقامی والا تر از این است که بنده مورد فخر پروردگاد عظیم قرار گیرد!

ذکر خداوند جل جلاله قلب انسان را نرم گردانیده و آرامش می بخشد، اما وقتی قلب از ذکر خدواند جل جلاله خالی گردد انسان به درخت مثمری می ماند که آ ب را از آن باز دارند تا ریشه های آن خشک گردد و شاخه های آن پژمرده شود که در این صورت جز برای سوختن کار دیگری از آن گرفته نخواهد شد.

 

پس ذکر الله جل جلاله نور چهره، صقیل قلب ونیروی است روحی و نفسی و آن حقیقتی است که اسلام می خواست تا از طریق ان روح ونفس مؤمن را در برابر آلام و خستگی ها ومشکلات دنیا قوت بخشد.

 

ذکر الله جل جلاله زبان مؤمن را از فضولیات، دروغ، غیبت وغیره گناهان محفوظ می نماید، زنگ های قلوب را صفا نموده صقل میدهد، وسواس شیطان را دفع می کند و بلآخره سبب رضا و خوشنودی خداوند متعال می گردد و همین وصول رضای الهی کامیابی بزرگ مؤمن است.