تازه ترين
حکم ریش در اسلام
  تعلیم الاسلام
  April 29, 2018
   0

نویسنده: مفتی محمد سخی انصاری / ویب سایت تعلیم الاسلام

دراین عصرفتنه وبی دینی ، بدعتها وتقلید کفار، وافتخار مردان به مشابهت زنان به جای رسیده است که گذاشتن ریش برای بعضی افراد، ناشناخته وحتی نشانه عقب ماندگی وبی فرهنگی محسوب می شود.

اگراین وضیعت صزفاً منحصر به عوام وجهال می بود نیازی به این همه بحث دراین موضوع نبود ، متأسفانه امروزه این بلای دین سوز به خواص نیز اثرگذاشته است ودرنتیجه عوام نیز از این عمل آنها استدلال نموده وآنرا جزو نظافت(خود ساختگی) قرارداده اند وگذاشتن ریش را خلاف بهداشت می پندارد.

امروزه علماء ودانشمندان عرب نیز به تراشیدن ریش وتشبه به زنان مبتلا شده اند تقلید کورکورانه از غربیان وتأئید فرهنگ آنها ایشان را به این منجلات کشیده است.

عربها همواره الگوی عالم اسلام بوده اند ، درعلم وعمل تمام مسلمین آنها را به عنوان نمونه می نگرند.

خداوند جل جلاله می فرماید: وَقَالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِكَ نَصِيبًا مَفْرُوضًا * وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِينًا.[سورة النساء 118 - 119] ترجمه: شیطان گفت:بدون تردید از بندگان تو یک حصه را تابع خود می گردانم، وآنهارا گمراه می کنم وایشان را درآرزوها غرق می کنم وآنها را امرمی کنم تا خلقت وصورت که خداوندجل جلاله به ایشان داده است تغیردهند وگوش چهار پایان را برای معبودان خود قطع می کند هرکس دوستی خداوندجل جلاله را ترک کند وشیطان را برای خود دوست قرار دهد بدون شک درخساره افتاده است.درمصداق"فلیغیرن خلق الله" تراشیدن ریش نیز داخل است.

رسول اکرم صلی الله علیه وسلم می فرماید بامشرکین مخالفت کنید ، ریش را بگذارید وسبیلهارا کوتاه کنید.

آنحضرت صلی الله علیه وسلم دراین هردومسئله صیغه امر را ذکر فرموده است وامر در اینجا به معنی وجوب می باشد پس هر دو حکم واجب می باشد وترک کردن واجب حرام است لذا تراشیدن ویا کوتاه کردن ریش یا کوتاه نکردن سبیلها حرام است.

از حضرت عایشه رضیی الله عنها روایت شده است آن حضرت صلی الله علیه وسلم فرمود: ده خصلت از خصال فطرت می باشند: کوتاه کردن سبیلها ،گذاشتن ریش ،مسواک زدن دندانها ، شستن بینی، دورکردن موی زیربغل ، کوتاه کردن ناخنها، ختنه کردن، شستن دهان، واستنجاء. درشریعت اسلام ، فطرت به اموری گفته می شود که سنت وطریقه تمامی انبیاء علیهم السلام باشد وما به انجام آن مأمورباشیم چناچه امام نووی درشرح مسلم فرموده اند:که اینها از سنت انبیاء علیهم السلام می باشند.

درمورد حضرت هارون علیه السلام درقرآن کریم آمده است: قَالَ يَبْنَؤُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَلَا بِرَأْسِي.(94) .ترجمه: ای برادرمن سر وریش مرا مگیر.

درروایت از (صحیح مسلم) از ابوهریره آمده است: آن حضرت صلی الله علیه وسلم فرمود: سبیلها را کوتاه وریش را کامل کنید وبا مجوسیان مخالفت کنید.

حضرت شیخ الاسلام مولانا حسین احمد مدنی می فرماید: اینگونه احادیث درکتابهای بسیاروجود دارد که دلالت دارند براینکه مجوس ومشرکین درآن زمان ریش را تراشیده وسبیلهارا بزرگ می کردند همانگونه که مسییحیان این زمان می کند.

درواقع تراشیدن ریش یک گناه بی لذت می باشد زیرا نه هنگام تراشیدن لذتی محسوس می شود ونه پس از آن احساس راحتی می شود.

خلاصه اینکه ریش یک نشانه روشن مسلمانی می باشد زیبایی چهره مرد با ریش است مرد با ریش زیبا معلوم می شود خواه هرصورتی داشته باشد.

جای بسی تأسف است که بسیاری بخاطراین ، ریش را می تراشند که سن ما زیاد معلوم نشود درحالی که عمر زیاد نعمت الهی است پنهان نمودن آن ناسپاسی می باشد.

برخی دیگر از مردم می گویند، ما ریش را در آخر عمر می گذاریم آیا اینها می دانند که تا پیری زنده می مانند؟ انسان بریک لحظه عمرش مطمئن نیست شاید همین نفس، نفس آخرش باشد . برخی دیگربه این خاطر ریش نمی گذارند که مردم ما را مسخره می کنند .امامسلمان بايددارای صفاتي  باشد كه از ملامت ومسخره ملامت کننده هيچ باکی نداشته باشد و نباید با این بهانه ریش را بتراشد.        

زیانهای جسمی: متخصصان طب یونانی قبلاً ادعا نموده اند که ریش برای مردان زینت ومحافظ برای گردن وسینه است اینک متخصصان بیولیژی نیز به چنین نتایجی دست یافته اند.

یک داکتر میگوید: تیغ زدن مداوم ریش موجب تضعیف اعصاب می شود وبینائی شخص را تضعیف می کند.

دیگری می گوید: ریش بلند میکروبها را ازنفوذ به حلق وسینه باز می دارد.

یک داکتر دیگر می گوید: استقلال، شجاعت، حوصله مندی، همت وتمامی خصال مردانه وزیبایی آن مرهون ریش ومحاسن می باشد وبیماریهای مانند سرفه، ریزش بینی وغیره را با تراشیدن ریش ارتباط می دهد.

حضرت حکیم الامت مولانا تهانوی رحمه الله میفرمایند: هرگاه گناه بودن آن (تراشیدن ریش) ثابت شد پس کسانی که آن را می تراشند ، وبزرگ داشتن ریش را عیب می دانند وآن را نکوهش می کنند با این همه ، محفوظ بودن ایمان بس دشوار است ، براین گونه افراد لازم است از این حرکت ناشایسته خویش توبه نمایند ، وایمان ونکاح خود را تجدید کنند وچهره خود را مطابق احکام الله ورسول قرار دهند.

از خداوند خواهانیم که همه ما را به این سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم پای بند بگرداند چون تراشیدن ویا کوتاه کردن ریش گناهی است که همه وقت گریبانگیرانسان است بقیۀ گناهان دروقت محدودی انجام میگیرند.

انسان هنگامیکه مرتکب گناهی می شود ، تازمانیکه به آن مشغول است، برایش گناه نوشته می شود وبه محض فارغ شدن ازآن نامۀ اعمالش پیچیده می شود اما گناه تراشیدن ویا کوتاه کردن ریش همه وقت دامنگیرانسان است.

فرد ریش تراش درهرجا  ودرهرحالتی چه در بازار ، چه درمسجد ونماز که به پیشگاه الله جل جلاله سجده می کند وحتی درحرم مکه معظمه که به بارگاه امن الهی حاضراست ودرمدینه منوره که به محضر محبوب الهی عرض سلام وادب می نماید.

خلاصه درخواب وبیداری ودرهمه اوقات این گناه به او چسپیده است اگر درهمین حالت اجلش فرا رسد وبمیرد ، درحال ارتکاب گناه خواهد مرد خداوند همه مارا از چنین مرگ مجرمانه ای نجات دهد.