ليکنه: ســـعــيدالــرحــمــن
اوسنۍ زمانه کې چې خلکو ته ګورو ډېري داسې کړنې به مو په مخه راشې چې په ډاګه به د اسلام د احکامو خلاف وي. ډېر د خواشینۍ خبره دا ده چې کوم ورور مسلمان ته بيا د رسول الله ﷺ د سنت طریقې نغوته [اشاره] وکړی شي؛ ډېر کم به د حوصلې، صبر او استقامت څښتن درته ووایې:
سمه ده!!
په دواړو سترګو!!
نور ډیر به داسې خلک ومومې چې ستا د خبرې په وړاندې به ستغې سپورې درپسې ووایې.
د اسلام د دویم خلیفه عمر بن خطاب رضی الله عنه په باره کې راځي، لکه څرنګه چې عبدالله بن عباس رضی الله عنهما نه روایت دی:
عمر رضی الله عنه د الله د کتاب په وړاندې ولاړ انسان ؤ، د ذرې په اندازه یې هم له هغه وړاندې کړنه نه ترسره کوله.
د صحابو د ژوند دوې بیلګې ستاسو مخې ږدم.
لومړی:
په بخاري او مسلم کې د عبدالله بن مغفل مزني رضی الله عنه روایت دی چې رسول الله ﷺ د "خَذَفْ" نه منع کړې ده، (په لاس شګه یا ډبره غورځول) چې دا کړنه ښکار وژلی نه شي، دښمن زخمې کولې نه شي، سترګه بوټه راوباسې او غاښ ماتوي.
د حدیث مقصد دا چې دا کړنه یو داسې بې ځايه کړنه ده چې د دې په ترسره کولو سره هيڅ ګته نشته او تاوان په کې شته.
عبدالله بن مغفل رضی الله عنه د خپلو خپلوانو څخه څوک وليد چې دا کار یې کولو، هغه یې منع کړلو او د پيغمبر ﷺ منع یې ورته ورياده کړه، دویم ځل یې بيا ولید او ورته يې وويل:
ما درته د الله د پيغمبر ﷺ منع ذکر کړه او بیا هم ته دا عمل کوې، زه به هيچرې د تا سره خبرې ونه کړم.
دا د صحابو اهتمام و د رسول الله ﷺ په سنتو او د هغه د تابعدارۍ او تعظيم.
دويمه بېلګه:
عبدالله بن عمر رضي الله عنهما وفرمایل:
چې دا ښځې د جوماتونو څخه مه بندوئ. د عبدالله بن عمر زوی بلال بن عبدالله ورته وویل:
چې قسم په الله چې جومات ته له تگ څخه به يې منع کوو.
عبدالله بن عمر رضی الله عنهما خپل زوی سخت ورټلو چې دا شان یې هيڅکله نه و رټلی.
هر مسلمان ورور چې موږ او تاسو ته د الله طریقه راښايې بايد بغیر له تردد او ځنډونې څخه ورته لبیک ووايو او د هغه ورور قدرداني وکړو پر ځای د دې چې موږ يې بې احترامي وکړو.
په درنښت.