الله میفرماید: ﴿يَٰزَكَرِيَّآ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَٰمٍ ٱسۡمُهُۥ يَحۡيَىٰ﴾ [مریم: ۷].
«ای زکریا! ما تو را به پسرى که نامش یحیى است مژده میدهیم».
همچنان میفرماید: ﴿إِذۡ قَالَتِ ٱلۡمَلَٰٓئِكَةُ يَٰمَرۡيَمُ إِنَّ ٱللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٖ مِّنۡهُ ٱسۡمُهُ ٱلۡمَسِيحُ عِيسَى ٱبۡنُ مَرۡيَمَ﴾ [آل عمران: ۴۵].
«فرشتگان گفتند: اى مریم! الله تو را به کلمه اى از جانب خود بشارت میدهد که نام او مسیح است عیسى فرزند مریم».
پس با تأسى به ملائکۀ اللهی که پیامبران (علیهم السلام) را بشارت فرزند دادهاند باید به والدین بشارت و تهنئت مهمان جدید داده شود زیرا دین اسلام هیچ مناسبتى را نگذاشته است مگر اینکه پیروانش را به همدردى و همبستگى درهمه برنامههاى خوشى وغم امر نکرده باشد تا بناى جامعه اسلامی قوی و پایدار باقی بماند.
آذان در گوش راست و اقامت گفتن درگوش چپ نوزاد
۱- عن أبي رافع عن أبيه قال: «رَأيتُ رَسولَ اللهِ صلی الله علیه وسلم أذَّنَ في أُذُن الحسن بن علي حِينَ وَلَدَتْهُ فاطِمَةُ بالصّلاة»(۱).
«از ابی رافعی روایت است که: هنگامیکه فاطمه رضی الله عنها حسن رضی الله عنه را تولد کرد آنحضرت صلی الله علیه وسلم در گوشش آذان فرمودند قسمیکه براى نماز آذان گفته میشود».
وعمر بن عبدالعزیز/ در گوش راست نوزاد آذان و در چپش اقامت میگفت(۲).
ماليدن خرماى جويده شده به كام كودک
۲- عن أبي موسى الأشعريس قال: «وُلِدَ لِي غٌلامٌ فأتَيْتٌ بهِ النّبِيَّ ج فَسَمّاهُ إبْراهِيم فَحَنّكَهُ بِتمْرَةٍ وَ دَعا لَهُ بِالبَرَكَةِ وَ دَفَعَهُ»(۳).
«ازابی موسى الأشعرى رضی الله عنه روایت است که فرمود: خداوند برایم فرزندى عطا نمود، او را نزد رسول الله صلی الله علیه وسلم بردم، نامش را ابراهیم نهادند سپس خرماى را جویدند و بر دهنش گذاشتند و برایش دعاى خیر کرده و دوباره بدستم دادند».
تراشيدن موى سر نوزاد
۳- عن علي قال: «عَقَّ رسولُ اللهِ صلی الله علیه وسلم عَنْ الحَسَنِ بشاةٍ و قال يا فاطمةُ احْلِقِي رأسَهُ وَتَصَدّقِي بزِنَةِ شَعْرِهِ فِضّة قال فَوَزَنَتْهُ فَكانَ وَزْنُه دِرْهَمَاً أوْ بَعْضَ دِرْهَمْ»(۴).
«از علىی روایت است که فرمودند: رسول الله صلی الله علیه وسلم از حسن رضی الله عنه گوسفندى را عقیقه دادند و فرمودند: اى فاطمه! سرش را بتراش و به انداز وزن مویش نقره صدقه کن، علی فرمودند مویش را وزن نمودم که به انداز درهم یا مقدارى از درهم وزن داشت».
۴- عن ابن عمر قال: «نَهَى رسولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم عَنْ القزَعْ»(۵).
«از ابن عمر رضی الله عنهما روایت است که فرمود: رسول الله صلی الله علیه وسلم از قزع منع نمودهاند». یعنی قسمتی از موی سر را تراشیدن و قسمتی را گذاشتن.
---------------------------------
۱- مسند احمد ٦/ ٩, و ابو داود ( ٥١٠۵), و الترمذی ۵/ ١٠٧و گفت: این حدیث صحیح است.
۲- نزد عبد الرزاق در مصنف- شمار ( ٧٩٨۵) و در شرح السنة از بغوی ١١/ ٧٣.
۳- متفق علیه.
۴- ترمذی1656-حاکم4/237-صحیح الجامع الصغیر7960.
۵- متفق علیه.