لیکنه: شیخ الحدیث مولوي محمد عمر خطابي حفظه الله / تعلیم الاسلام ویب پاڼه
وړاندي مو ولوستل چي په احادو يعني غريب، عزيز او مشهور احاديثو کي د راويانو د صفاتو له کبله ځيني مقبول او ځيني مردود بلل کيږي .
مقبول احاديث په څلور ډوله ويشل کيږي:
١: صحيح لذاته
٢: حسن لذاته
۳: صحيح لغيره
۴: حسن لغيره
ځکه چي مقبول حديث هغه حديث ته وايي چي راويان ئې د عدل او ضبط په صفت متصف وي او دا صفات متفاوت دي . لهذا په کومو راويانو کي چي دا صفات په لوړه کچه او اعلى درجه موجود وي د هغوى خبر صحيح لذاته بلل کيږي.
او د کومو راويانو ضبط چي نسبت د لوړي کچي و راويانو ته کم وي يعني بېخي د اعلى درجې ضبط ونه لري نو د هغوى روايات حسن لذاته بلل کيږي.
اوکه د حسن لذاته د راويانو د ضبط کمي د بلي خوا پوره سي يعني د اعلى درجې سره برابر سي مثلا همدا حديث د نورو لارو هم رانقل سي هغه ته صحيح لغيره وايي.
او هغه حديث چي په هغه کي توقف کړل سوى وي يعني په راويانو کي ئې نه صفات د رد څرګند وي چي روايت ئې مردود وګرځي او نه صفات د قبوليت پکښي څرګند وي چي روايت ئې مقبول وګرځي وروسته يوه قرينه ومندل سي چي د قبوليت خواته يي ترجيح ورکړي هغه حديث ته حسن لغيره وايي اوس پر هرنوع تفصيلي بحث وړاندي کوو .
نور ان شاءالله بیا...