تازه سرليکونه
د (علوم الحديث) نورې ليکنې
تازه سرليکونه
بېلابېلې ليکنې
معروف او منکر روایت
  تعلیم الاسلام ویب پاڼه
  December 8, 2018
  0

لیکنه: شیخ الحدیث مولوي محمد عمر خطابي حفظه الله / تعلیم الاسلام ویب پاڼه

 

د صحیح په تعریف کي مو ولوستل چي د عدل او ضبط د خاوند روایت قبلیږي د عدل او ضبط څښتن ته ثقه وایي. د راوي عدالت او ضبط که ناڅرګند وي او د منلو وړ نه و هغه راوي په عمومي ډول ضعيف بلل کیږي او روایت ئې نه قبلیږي.


ضعیف راوي که د ثقه مخالف روایت رانقل کړي هلته ئې هم روایت نه قبلیږي او نه د ثقه پر روایت کوم اثراچوي بلکي د ثقه روایت قبلیږي او د ضعیف روایت ردیږي. خو په اصطلاح کي دا ډول روایات په خاص او ځانګړي نومونو یادیږي.


هغه دا چي ضعیف که د ثقه مخالف روایت را نقل کړي نو د ثقه روایت د مَعرُوف په نامه یادیږي او د ضعیف روایت د مُنکَر په نامه یادیږي.


مثال ئې دا ډول دی:
ابن ابي حاتم د حُبَیّب بن حَبِیبٍ د لاری د ابي اسحاق عن العِیزَار بن حُرَیث عن ابن عباس عن النبي (صلی الله علیه وسلم) قَالَ:
مَنْ أَقَامَ الصَّلاةَ , وَآتَى الزَّكَاةَ , وَحَجَّ الْبَيْتَ , وَصَامَ رَمَضَانَ , وَقَرَى الضَّيْفَ دَخَلَ الْجَنَّةَ. (من النخبة)
ترجمه: څوک چي لمونځونه په صحیح ډول اداء کوي، زکات ورکوي، د کعبي شریفي حج کوي، د رمضان روژه نیسي، د میلمه میلمستیا کوي هغه جنت ته داخلیږي.


ابو خاتم وایي:  دا روایت د اسناد په اعتبار ( مُنکَر ) دی ځکه چي د (حُبَیّب) څخه پرته نورو ثقه راویانو دا حدیث دا ابو اسحاق څخه موقوف را نقل کړی دی یعني و نبي (صلی الله علیه وسلم) ته ئې د ویلو نسبت نه دی کړی بلکي د ابن عباس خپله وینا ئې را نقل کړې ده چي ابن عباس وایي ( څوک چي لمونځونه په صحیح ډول ادا‌ء کوي، زکات ورکوي ، د کعبي شریفي حج کوي ، روژه نیسي او د میلمه میلمستیا کوي هغه جنت  ته داخلیږي.


لهذا پورتنی خبر د ثقه راویانو د روایت په اساس چي موقوف ئې بیان کړی دی معروف دی. د محفوظ او معروف د مخکني تفصیل څخه دا معلومه سوه چي محفوظ او معروف دواړه مقبول احادیث دي. البته د محفوظ په مقابل کي د ثقه راوي روایت سته چي هغه په اسناد یا متن کي مخالفت ورسره لري او د معروف په مقابل کي بیا د ضعیف رواي روایت سته چي مخالفت ورسره لري. 


د مخکني تفصیل څخه د شاذ او منکر ترمینځ فرق هم راته واضح سو. هغه دا چي شاذ او منکر دواړه د مردود خبر په جمله کي راځي البته د شاذ راوي ثقه دی د اوثق څخه د مخالفت له کبله ئې روایت رد سوی دی که دا مخالفت نه وای نو همدا روایت ئې هم د نورو روایاتو په شان منل کېدى او د منکر راوي ضعیف دی که د ثقه راوي سره ئې مخالفت نه لرلای بیا ئې هم روایت نه منل کېدى خو د ثقه څخه د مخالفت له کبله ئې روایت په یو خاص نامه د منکر یادیږي. 


اګاهي: په مخکني مثالونه کي یوه ډیره مهمه مسئله چي ډير وګړي اشتباه پکښي کوي هم واضح او څرګنده سوه. هغه دا چي پر یو خبر باندي کله د منکر، شاذ او ضعیف حکم کیږي نو دوی دا فکر کوي چي ددې خبر متن بېخي مردود بلل سوی دی. خبره کله همداسي وي خو کله بیا د هغه دا مقصد نه وي چي دا خبر بلکل صحت نه لري بلکي د یو خاص سند په اعتبار مردود ګڼل سوی وي خو خبر په خپل ذات کي صحیح او قبول وي او یا د شذوذ، نکات او ضعف حکم د حدیث په متن کي یو خاص زیاتوب او کمي ته راجع وي.


یعني د حدیث په متن کي یوه جمله یا صفت یاقید زاید راغلی وي د هغه اضافي جملې، قید او صفت په اعتبار مردود ګڼل سوی وي خو نور متن صحیح او قبول وي او کله بیا متن صحیح وي خو د وقف او رفع په اعتبار مردود بلل سوی وي لکه مخکنی خبر (مَنْ أَقَامَ الصَّلاةَ) .....الحدیث  چي رفع ئې ابو حاتم د ( حُبَیب ) د سند په اعتبار منکر بللې ده یعني دا د نبي (صلی الله علیه السلام) قول نه دی بلکي صحیح دا ده چي دا د ابن عباس (رضي الله تعالي عنهما)خپله وینا ده.


نور ان شاءالله بیا...


ماخذ: معرفة الحديث في مصطلح الحديث

تبصره
يو نوم خامخا وليکئ.دغه نوم تر ٤٠ تورو زيات دى.
برېښناليک خامخا وليکئ.دغه برېښناليک تر ٤٠ تورو زيات دى.دغه برېښناليک باوري نه دى!.
متن خامخا وليکئ.متن تر وروستي بريده رسېدلى دئ.

  که نه لوستل کېږي دلته کليک وکړئ.  

سرته