مدثر احمد / تعلیم الاسلام ویب پاڼه 2015-11-08
ایت رجم یا سنګسار این است که در سورة احزاب بود:
الشيخ والشيخة إذا زنيا فارجموهما البتة نكالاً من الله والله عزيز حكيم.
اتفاق علماء: به اتفاق علماء اهل السنت حکم رجم در قرانکریم موجود بود ولی تلاوت این ایت منسوخ شود اما حکم رجم تا روز قیامت باقي است.
در صحیح حدیث شریف: در زمان نبوت رسول الله صلی الله علیه وسلم عدد اشخاص را په حکم رجم سنګسار کرده است، در بخاري و مسلم و دیګر کتابهای این واقعات درج است که مختلف اشخاص توسط صحابه کرام به حکم رسول الله صلی الله علیه وسلم سنګسار شده است. روایت ذیل را مشاهده کنید:
سَأَلْتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أَبِى أَوْفَى هَلْ رَجَمَ رَسُولُ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - قَالَ نَعَمْ. بخاري
ترجمه: ایا رسول الله صلی الله علیه وسلم کسی را رجم کرده است؟ ګفت: بلی!
یک جوان غیر شادی شده در زمان رسول الله صلی الله علیه وسلم به یک زن شادي شده زنا کرد در قصه ذیل:
، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه : «وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لأَقْضِيَنَّ بَيْنَكُمَا بِكِتَابِ اللَّهِ، الْوَلِيدَةُ وَالْغَنَمُ رَدٌّ، وَعَلَى ابْنِكَ جَلْدُ مِائَةٍ وَتَغْرِيبُ عَامٍ، اغْدُ يَا أُنَيْسُ إِلَى امْرَأَةِ هَذَا، فَإِنِ اعْتَرَفَتْ فَارْجُمْهَا». قَالَ: فَغَدَا عَلَيْهَا، فَاعْتَرَفَتْ، فَأَمَرَ بِهَا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم فَرُجِمَتْ. (بخاري)
«سوگند به ذاتي كه جانم در دست اوست، ميان شما، طبق كتاب خدا قضاوت مي نمايم. گوسفندان و كنيزت، به تو برگردانده مي شوند و پسرت بايد صد ضربه شلاق، زده شود و يك سال، تبعيد گردد». و با اشاره به سوي باديه نشين، فرمود: «اي انيس! فردا صبح نزد همسر اين مرد برو. اگر اعتراف كردكه مرتكب عمل زنا شده است، او را رجم كن».
رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «اي انيس! فردا صبح نزد همسر اين مرد برو. اگر اعتراف كردكه مرتكب عمل زنا شده است، او را رجم كن».راوي مي گويد: انيس، نزد آن زن رفت و او نيز اعتراف كرد. آنگاه، رسول خدا صلی الله علیه وسلم دستور رجم داد و حكم، اجرا شد.
یهود بود که در زمان رسول الله صلی الله علیه وسلم از حکم رجم یا سنګسار انکار کرد ولی بعداً رسوا شود که این حکم در تورات هم بود:
عَنِ ابْنِ عُمَرَ - رضى الله عنهما - قَالَ أُتِىَ رَسُولُ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - بِيَهُودِىٍّ وَيَهُودِيَّةٍ قَدْ أَحْدَثَا جَمِيعًا فَقَالَ لَهُمْ « مَا تَجِدُونَ فِى كِتَابِكُمْ » . قَالُوا إِنَّ أَحْبَارَنَا أَحْدَثُوا تَحْمِيمَ الْوَجْهِ وَالتَّجْبِيَةَ . قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سَلاَمٍ ادْعُهُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ بِالتَّوْرَاةِ . فَأُتِىَ بِهَا فَوَضَعَ أَحَدُهُمْ يَدَهُ عَلَى آيَةِ الرَّجْمِ ، وَجَعَلَ يَقْرَأُ مَا قَبْلَهَا وَمَا بَعْدَهَا فَقَالَ لَهُ ابْنُ سَلاَمٍ ارْفَعْ يَدَكَ . فَإِذَا آيَةُ الرَّجْمِ تَحْتَ يَدِهِ ، فَأَمَرَ بِهِمَا رَسُولُ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - فَرُجِمَا . قَالَ ابْنُ عُمَرَ فَرُجِمَا عِنْدَ الْبَلاَطِ ، فَرَأَيْتُ الْيَهُودِىَّ أَجْنَأَ عَلَيْهَا.
علت منسوخ شدن تلاوت ایت رجم چي هست؟
فقهاء کرام می فرماید که علت نسخ شدن این ایت این است که این نسخ شدن ایک امتحان وازمایشت است از طرف الله تعالی! دوم علت این است که بهتری این امت را بر امت دیګران ثابت شود، که یهود در تورات این حکم را پنهان کرد ولي امت محمدي این طور بهتر امت است که اګر این حکم لفظاً در قران نباشد مګر حکم ایش باشد، در حدیث باشد باز هم این امت این حکم را پنهان نخواهد کرد!!!!
حضرت علي رضي الله عنه کس را رجم کرد:
عَنْ عَلِىٍّ رضى الله عنه حِينَ رَجَمَ الْمَرْأَةَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَقَالَ قَدْ رَجَمْتُهَا بِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم . (بخاري، کتاب المحاربین)
فَقَالَ النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم - « اذْهَبُوا بِهِ فَارْجُمُوهُ » این را ببر و رجم کنید!
چون این حکم بسیار شدید است ولی اثبات این جرم هم چنین سخت است، یا مجرم اعتراف کند و یا چهار ګواهان شاهدی بدهد. حالان کی این شرایط بسیار به مشکل موجود میشود...
خلاصه: تمام اهل السنت بنا بر حکم قراني کي تا روز قیامت باقي است و احادیث پیامبر صلی الله علیه وسلم و اجماع صحابه کرام رضی الله عنهم رجم را یک حکم شرعي لازمي میداند.
از حکم رجم یهود، خوارج، معتزله وبعضي شیعه انکار میکند.